[review] Halo 4: Majestic Map Pack

Halo4Majestic

Halo 4 ligt inmiddels alweer vier maanden in de winkels. Velen van jullie hebben de campagne inmiddels op Legendary doorlopen en zijn hard bezig om online je identiteit als killer vast te stellen. Vrij snel na de release bracht ontwikkelaar 343 Industries ons al de eerste downloadbare uitbreiding, het Crimson Map Pack. Nu is het tijd voor het vervolg: Majestic dient zich aan.

Al voor de release van Halo 4 was duidelijk dat 343 richt op het uitbrengen van minimaal drie verschillende pakketten die je via Xbox Live kunt downloaden. Voor zo’n tien euro per pakket (of vijfentwintig euro wanneer je een abonnement koopt) kun je nieuwe werelden zien om online de dienst in uit te maken. Leuk feitje: mensen die de collector’s edition van de game hebben gekocht, krijgen deze pakketten geheel gratis. Eerder kregen we dus Crimson, nu is Majestic hier om de dienst uit te maken en deze wordt gevolgd door het Castle Map Pack in april. Majestic brengt, net als zijn voorganger, drie nieuwe maps maar neemt ook de nieuwe mode Infinity Rumble met zich mee.

Het reviewen van een map pack blijft een vreemde gewaarwording. Waar we normaal spreken over gameplay, graphics, uitdagingen en balans, weten we nu al ver van tevoren hoe de game hier presteert. We praten over een nieuwe ruimte en de manier waarop je door deze ruimte kunt bewegen. Een vreemde bezigheid. Toch kunnen we het niet laten om een geheel artikel aan Majestic te spenderen. Waar het vorige map pack toffe maps gaf maar geen eigen gezicht had, weet deze nieuwe uitbreiding met zijn kleinere maps meteen duidelijk te maken waarom Halo ooit zo populair is geworden online.

De eerste map, Skyline, is er een van twee verdiepingen in een omgeving waarin werkers met een constructie bezig zijn. Vergeleken met de overige maps die we al kennen uit Halo 4 is Skyline bijzonder klein. Enkele trappen, gangetjes en open stukken met een balustrade erboven, dat is alles. Er is een lift aanwezig om snel naar boven te gaan, maar deze gebruik je zelden. Het is een level dat je aanspoort om veelvuldig gebruik te maken van je jetpack. Toch kunnen ook de andere armor abilities hier hun ding doen. De heldhaftige spelers gebruiken de thrust om grote sprongen te maken. Gaan deze fout, dan is een zekere dood het resultaat. Lukt de sprong? Dan weet je tegenstander niet wat hem overkomt.

De map is perfect voor een stevige pot free-for-all. De games in deze map zijn snel en wanneer je sterft, spawn je vlakbij de actie. Een moment van rust zal je dan ook niet snel tegenkomen in Skyline. De meeste gevechten vinden plaats aan de randen van de map, maar doordat mensen met een scope op hun wapen vanuit diverse punten een groot gedeelte van de map kunnen zien, ben je nergens veilig. Hierdoor worden Capture the Flag-matches bijzonder spannend. Wanneer je boven je kijkt zie je een donkere lucht waarin een Hornett zijn ding doet. Het zijn deze kleine dingen die de map meer doen leven. Maar het is kinderspel vergeleken met Landfall…

Tijdens mijn eerste games in de Landfall-map werd ik steeds neergeschoten omdat ik aan het genieten was van de omgevingen. Het is de grootste map in Majestic en hij speelt af tijdens een invasie van de Covenant op de planeet Tribute. De map is geheel in de stijl van de UNSC waardoor je veel grote boxen hebt om cover achter te nemen wanneer je buiten bent. Binnen zijn een heuse workshop en garage te vinden om je tegenstanders in om te leggen. Wanneer je een liefhebber bent van de meer tactische modi in Halo 4, dan is dit je favoriete map in deze uitbreiding. Omdat de map veel ruimte weet te bieden, kun jij je strategie perfect tot uitvoer brengen. Cover of een frontale aanval? Het is aan jou.

Toch staat Landfall in mijn geheugen als de mooiste omgeving die ik in een lange tijd heb gezien in een multiplayer map. Niet alleen in Halo, maar in welke game dan ook. Buiten de map zie je hoe de invasie van de Covenant zijn tol eist op de inwoners van Tribute. Grote schepen hangen in de lucht, Banshees vliegen voorbij terwijl schepen van de UNSC een heuse dogfight in de lucht in hebben gezet. De stad op de achtergrond staat in brand, dikke rookpluimen vullen de lucht. Het zorgt ervoor dat jouw gevecht tegen je tegenstander aanvoelt als een klein gedeelte van een gigantische oorlog. Indrukwekkend.

De laatste map is Monolith, een met asteroïden bezaaid level met Forerunner-technologie en -architectuur. Het voelt aan als een map uit eerdere Halo-delen. De map is gemaakt voor pure chaos, symmetrische chaos. Op sommige plekken is het mogelijk om de vijanden in de verte te zien. Een groot gebouw in het midden met een gat in het dak zorgt voor uitdagende King of the Hill-gevechten. Diverse Man Cannon’s zijn door het level te vinden om je zo snel mogelijk naar de andere kant te schieten. Spartans lopen dus niet alleen over de grond en de daken van de gebouwen, maar vliegen ook nog eens constant door de lucht. De kogels kunnen letterlijk van alle kanten komen.

Het voelt op en top Halo. Monolith is de perfecte map voor een ouderwetse pot Slayer. Snel, intens en dodelijk. Waar Landfall qua omgevingen mijn favoriete map is geworden van deze map pack (sterker nog, van de gehele game), weet Monolith me steeds de meest leuke games op te leveren. De map zorgt voor puur plezier tijdens het verdienen van XP om je Spartan steeds weer beter te maken. Online hoorde ik al mensen roepen dat Monolith misschien wel de beste Halo-map in jaren is. Misschien hebben ze nog wel gelijk ook…

Concluderend kijk ik met meer plezier terug op Majestic dan dat ik dat deed bij Crimson. Crimson was een sterke map pack, maar Majestic is net een stukje beter. Niet alleen op het gebied van de beleving, maar ook qua puur plezier. Door de toevoeging van deze nieuwe maps zullen spelers nog meer uren door kunnen brengen in Halo 4. Ik ben ook wederom online te vinden. Het is nu wachten op het Castle Map Pack, die verschijnt in april.

Originele post


Graphics 9
Gameplay 9
Replay 9
Sound 9
Overall 9