[feature] De Xbox en haar geheimen

[feature] De Xbox en haar geheimen

Nu Microsoft de Scorpio officieel heeft onthuld, kijken we terug naar de Xbox. Niet naar de feitjes en weetjes die iedereen je kan vertellen, maar naar details die niet zo bekend zijn. Dingen die je misschien vergeten bent. Dingen die je nooit hebt geweten. Pure trivia, zo je wil.

De persoon met de hoogste gamerscore betaalt niet voor Xbox Live
De achievement. Een geweldige uitvinding ten tijde van de Xbox 360. Gamers speelden games op andere manieren, keerden graag terug om dat ene puntje toch vrij te spelen en het opscheppen rondom je kunsten was nooit eerder zo makkelijk. Toch zal de ene gamer heel anders met zijn achievements omgaan als de andere. Persoonlijk vind ik het fantastisch om een game waar ik echt veel plezier uit weet te halen ook op de honderd procent te zetten qua vrijgespeelde achievements. Anderen maken er weer hun zaak van om zoveel mogelijk punten te verzamelen. Zo is er Ray Cox, een naam die je vast niks zegt, maar onder gamertag Stallion83 misschien bekender in je oren klinkt. Hij was de eerste gamer met een miljoen punten op zijn gamertag. Ja, dat is een hele hoop! Het is zijn doel om elke game die bestaat op de volledige achievementlijst uit te spelen. Microsoft wilde de miljoen achievementpunten niet aan zich voorbij laten gaan en gunde Stallion83 een Xbox Live Membership for life. Hij hoeft nooit meer te betalen!

Halo was origineel een exclusieve game voor Mac
Halo en Xbox. Twee namen die bij elkaar horen. De ene vult de ander aan en andersom. Zonder Halo was de Xbox nooit de console geworden die het vandaag de dag is. En nog steeds is Halo de belangrijkste franchise die Microsoft in handen heeft. Nog steeds is het dé serie die gamers linken aan het platform. Want hoewel Forza, Gears of War en Crackdown misschien ook ‘typische Xbox-games zijn’, is het toch Halo dat bekender is. Maar het had niet veel gescheeld of het was nooit gebeurd. Halo was namelijk origineel een game die zou gaan verschijnen voor de Apple Mac. Sterker nog, de game is officieel aangekondigd door niemand minder dan Steve Jobs! Dat het origineel een strategie game was, later omgetoverd werd naar een third-person shooter en pas laat de first-person shooter werd die we kennen, spreekt over een interessant ontwikkelingstraject. Een traject dat begroet werd door Microsoft met een grote zak geld.

Microsoft wilde Sega en Nintendo kopen
Onder het motto ‘als je niet kunt winnen, sluit je je bij ze aan’ is er in de geschiedenis van Microsoft een moment geweest waarop de grote M de grote N over wilde nemen, alsook Sega. Jawel, Nintendo en Sega hebben op het ‘to do-lijstje’ van Microsoft gestaan. Microsoft wilde origineel Sega toe eigenen om makkelijk de consolemarkt te kunnen betreden, maar dit ging niet door toen bleek dat Sega niets kon betekenen tegen de nieuwe PlayStation. Het overkopen van Nintendo werd ook lange tijd besproken, maar uiteindelijk zag Microsoft ook van dit plan af om een ‘eigen smoel’ te krijgen in de industrie. Iets wat duidelijk gelukt is.

Xbox was niet de originele naam voor de console
Tijdens de aankondiging van de originele Xbox (welke trouwens gedaan is door Bill Gates en The Rock), deden sommige mensen een beetje moeilijk over de naam. Ja, het was een grote box en er stond een X bovenop, maar Xbox klonk niet als een console die lang zou bestaan. Toch was het bijna anders gewest. De console zou origineel heel anders hebben geheten. Namen zoals DirectXbox, 11-X en Eleven-X hebben lang hoog op de lijst gestaan. Andere namen waarvan we blij zijn dat Seamus Blackley (de vader van de Xbox) ze door heeft gekrast? Face, Marz, M-Pac en Mind. Klinkt minder tof dan Xbox, toch?

Sommige Xbox Live Arcade games zijn nergens meer te vinden
Staan titels als Double Dragon, Doom, Yaris of Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time Re-Shelled momenteel op de harde schijf van je Xbox 360? Top! Niet meer aankomen. Niet verwijderen. Door redenen (licenties, voornamelijk) zijn deze games niet meer te koop op Xbox Live Arcade, terwijl ze daar gewoonweg jaren hebben gestaan. Natuurlijk hebben gamers genoeg tijd gehad om de game te kopen, maar dat ‘redenen’ ervoor kunnen zorgen dat games gewoonweg niet meer te krijgen zijn, blijft bizar. Helemaal wanneer het om digitale distributie gaat.

Epic zorgde voor meer ram in de Xbox 360
Gears of Wars was volgens velen de eerste game die echt aanvoelde als een heuse ‘next-gen titel’ op de Xbox 360. De game zag er prachtig uit, maar dit was bijna niet het geval geweest. De Xbox 360 had zijn 512 megabyte ram hard nodig voor de game, iets wat origineel niet in de console zou gaan zitten. De Xbox 360 zou 256 megabyte aan boord hebben, maar Epic heeft Microsoft er haast toe verplicht om dit te verdubbelen, puur omdat Gears of War er veel beter op zou lopen en ogen. Doordat de console hierdoor duurder werd, werd gekozen voor de optie om het systeem zonder of met (met bijbetaling) harde schijf aan te bieden.

Het originele Xbox Live was langer actief door één gamer
Xbox Live is het hart van je Xbox en haar online mogelijkheden. De originele Xbox verscheen echter zonder de service. Live werd later geïntroduceerd, maar op 15 april 2010 werd de service offline gehaald voor de origine Xbox. In die tijd zaten we al jaren op de Xbox 360 te spelen, dus erg was het niet. Tenminste, dat zou je denken. N4SIR bleef spelen op de service, hij hield zijn verbinding actief in Halo 2. Zelfs nadat Microsoft de service tot een einde bracht. Doordat N4SIR verbonden bleef, moest Live doorgaan. Het lukte N4SIR om tot 10 mei online te blijven. Op die dag gooide Halo 2 hem uit de sessie en kon Microsoft het originele Xbox Live begraven.

De rode ring trof zo’n 23.7 procent van alle Xbox 360 systemen tijdens launch
Microsoft wilde de Xbox 360 eerder op de markt zetten dan dat Sony de PlayStation 3 kon lanceren. Iets wat lukte, het systeem was fantastisch, er waren toffe games en de verkopen waren goed. Sterker nog, voor velen (inclusief de schrijver van dit stuk), was de Xbox 360 de meest favoriete console ooit! Toch was het feit van de vroege launch een hele dure voor Microsoft. Want wie herinnert zich de rode ringen niet? De ‘red ring of death’ was een gigantische fout van Microsoft. Wanneer jouw Xbox 360 de drie rode lampen gaf, betekende dit dat de console terug moest naar Microsoft. Je kon er niets meer mee doen. Hij was kapot. Bijna een kwart van alle Xbox 360-systemen die verkocht zijn in de eerste maanden na launch kregen te kampen met dit probleem. Het koste Microsoft een miljard.

Madden NFL 09 was de laatste game op de Xbox
Terwijl iedereen al lang en breed op de Xbox 360 aan het spelen was, bleef de originele Xbox bij velen nog steeds een geliefd platform. Jaren na de release van de 360 verschenen er nog games voor het systeem. Niet veel, de console leek voor velen meteen dood na de lancering van de 360. Maar ze waren er wel. De Madden-serie bleef het systeem nog enkele jaren ondersteunen. Op 12 augustus 2008 verscheen Madden NFL 09. Het was niet alleen de laatste Madden voor het systeem, het was ook de laatste game die op de Xbox verscheen. Drie jaar nadat de Xbox 360 in de winkel verscheen.

Natuurlijk zijn er veel meer grappige weetjes rondom de console. Zo is groen de kleur van de Xbox omdat de ontwerper alleen maar een groene stift had tijdens het ontwerpen. De kleur bleef hangen. Grappige weetjes, we houden er van. Weet jij er nog eentje?

Originele post


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Lost Password