Injustice: Gods Among Us

Als gezworen verdediger is het de taak van elke superheld om onze planeet veilig te houden. De aarde en haar inwoners te beschermen tegen het steeds opnieuw naderende kwaad. Maar wat wanneer werelden botsen, allianties verschuiven en het kwaad bij de superhelden zelf komt te liggen? Welkom in de wereld van Injustice.

Ik moet het je bekennen. Tijdens de aankondiging van deze game had ik mijn twijfels. Een fighting game met de helden en slechteriken van DC Comics in de hoofdrol, van de makers van Mortal Kombat? Even gingen mijn gedachten terug naar Mortal Kombat vs. DC Universe, een game die niet verkeerd was maar ook niet alles waar wist te maken. Dit keer zou de Mortal Kombat-hoek vergeten worden en zou ontwikkelaar NetherRealm zich volledig richten op de helden van DC. Tijdens mijn eerste speelsessie op de Gamescom afgelopen jaar waren alle vooroordelen weg; Injustice was tof!

Injustice doet iets wat veel fighting games proberen maar waar de meeste ook in falen: het vertellen van een interessant verhaal. Lois Lane is zwanger en verwacht, samen met haar man Clark Kent (Superman) spoedig een baby. Wanneer Jimmy Olsen (de fotograaf van Lois) vermoord wordt en Lois gekidnapt door The Joker, schakelt Superman alle leden van The Justice League in om haar te vinden. In het grootste geheim opereert Joker Lois, om een apparaat aan haar hart vast te maken. Wanneer haar hart stopt met kloppen, gaat er een verborgen atoombom af in Metropolis. Superman vindt het gespuis maar komt bloot te staan aan een nieuw gas van Scarecrow, dat is ontwikkeld met behulp van The Joker. Er zit Kryptonite in en het tast de zintuigen van Superman aan. Op dat moment valt Doomsday hem aan. Gebrand om zijn vrouw te vinden vliegt Superman Doomsday de ruimte in om hem daar los te laten. Helaas, Doomsday is niet wie hij lijkt te zijn. Het gas is uitgewerkt, Doomsday is niemand minder dan Lois. Een dode Lois, dood door de hand van Superman. Een fatale fout van de zoon van Krypton. Zijn vrouw en zijn kind zijn meteen uit zijn leven gerukt. Het hart van Lois stopt. Metropolis ontploft, miljoenen onschuldige doden.

Gevuld met wraak vliegt Superman terug naar aarde en ziet wat hij heeft aangericht. Het is zijn schuld. Zijn geliefde stad, de inwoners, ze zijn compleet van de aardbodem verdwenen. Al snel spoort hij The Joker op. Niet om hem te ondervragen, hem te intimideren. Nee, met één slag slaat hij door het lichaam van de clown heen waarna The Joker dood neervalt. De tijd van het beschermen sluit Superman af. De tijd om over de aarde te heersen, een regime te starten, dringt zich aan. Superman draait door, gevoed door zijn haat. En sta je in zijn weg? Dan kun je het met je leven bekopen. Het is de opening van Injustice die je meteen doet verlangen naar meer. We hebben Superman vaker de duistere kant op zien gaan (door middel van mind control), maar zover als dit gaat, zagen we het nooit. Sommige helden sluiten zich bij de “leider van de wereld aan”, anderen beloven om hem neer te halen. Injustice: Gods Among Us begint.

Hoe zwaar dit verhaal ook klinkt, NetherRealm vergeet nooit de actie, avontuur en humor uit The Justice League Animated Series terug te brengen. Sterker nog: de meeste leden van de originele cast zijn teruggekomen om in de game hun personage te voorzien van een stem. Kevin Conroy is wederom The Dark Knight en George Newbern is Superman. Moeite had ik met de stem van The Joker, ingesproken door Richard Epcar. Het feit dat Mark Hamill gestopt is met het voorzien van die stem is nu al een gemist. Elk karakter beweegt, reageert en handelt zoals je van dat karakter zou verwachten, erg knap wanneer je bedenkt dat er meer dan twintig speelbare helden en villains in de game aanwezig zijn.

Injustice is natuurlijk een game waarin het vechten centraal staat. Tijdens deze gevechten is het steeds te merken dat deze game uit de studio is gekomen die ook verantwoordelijk is voor Mortal Kombat. Gevechten zijn vloeiend, combo’s zijn er in groten getale en de actie is divers. Elk karakter heeft zijn of haar eigen moves, speelstijl en uitdagingen. Omdat we hier spelen met superhelden, kan NetherRealm net een stapje verder gaan. Elkaar door omgevingen heen slaan (je level is groter dan je denkt!) is niet nieuw, de manier waarop deze transities plaatsvinden wel. Tenminste, qua pijn. Het voelt heerlijk om Catwoman van een dak af te slaan in Gotham, waarna ze op een metrospoor terecht komt, om haar daarna aangereden te zien worden door een ontsporende metro die daarna recht door een gebouw vliegt. Je voelt de pijn. Natuurlijk is het geloofwaardig wanneer je Superman door flats heen slaat waarna ze instorten, maar wanneer dit bij The Joker gebeurt is het misschien minder “realistisch”. Maar, dat drukt de pret nooit.

Ook zijn de levels zelf volledig interactief. Mijn favoriete stage, The Batcave, is gevuld met interactieve objecten. Wanneer een speler de andere in een hoek drijft in de gemiddelde fighting game, is het lastig om daar weer uit te komen. In Injustice is de hoek gevuld met de Batcomputer en een grote rode knop. Ram daarop en de Batmobile schiet vanuit de achtergrond twee raketten richting de tegenstander. Jij hebt tijd om vrij te komen, je tegenstander heeft een beetje schade. Monitoren, bommen, computers, alles uit de achtergrond kan ingezet worden om naar je tegenstander te gooien. Hierdoor breekt het level steeds meer af. Ontploffingen, instortingen en zelfs de boot van Batman overleeft het niet. Elk level heeft zo zijn animaties in de achtergrond die ervoor zorgen dat je het gevoel hebt bezig te zijn in een grotere, levendige wereld. Heel tof.

Een lust voor het oog zijn de moves die je kunt gebruiken wanneer de combobalk onder in het beeld volledig vol is gelopen. Deze moves zijn vaak niet te blokken door je tegenstander en zorgen voor een grote leegloop van de levensbalk. Superman slaat je zo hard tegen je kin dat je van de planeet af vliegt, waarna hij je de ruimte in achtervolgt om je met eenzelfde knal terug naar het oppervlak te slaan. Batman gooit een rookbom, een elektrische battarang en laat je daarna aanrijden door de Batmobile en The Joker gooit een taart in je gezicht waardoor je de inkomende kogel uit zijn bazooka niet aan ziet komen. Wanneer je deze acties voor het eerst ziet valt je mond open van verbazing. Het is sterk uitgewerkt, extreem pijnlijk en heerlijk om te doen. En geloof me, je gaat ze vaak gebruiken.

Injustice staat namelijk bol van de content. Nadat ik de storymode uit had gespeeld (waar ik een uurtje of vijf mee bezig ben geweest), was mijn karakter level 33. Elk gevecht, of het nu in de storymode is, online of tegen vrienden op de bank, geeft je XP. Met XP speel je nieuwe levels en nieuwe content vrij waarmee je in het archief nieuwe dingen vrij kunt kopen. Denk aan extra pakjes voor je karakters, concept art, nieuwe modi om te spelen en extra muziek. Om alles vrij te spelen zal je flink wat uren moeten spenderen in Injustice. En dat ga je doen ook. Naast de storymode zijn er vele battlemodes te vinden om je heerschappij te tonen. Denk aan de Classic Battle, maar ook aan gevechten op de hoogste moeilijkheidsgraad waarin jij alle tegenstanders moet verslaan terwijl je zelf maar één levensbalk krijgt. Daarnaast is er S.T.A.R. Labs, de vervanging van de challenge tower uit Mortal Kombat. Hier moet je zo’n 240 gevechten halen onder diverse omstandigheden. Hogere moeilijkheidsgraden, zelf niet geraakt mogen worden, dat soort dingen. En ja, uiteraard is Injustice online te spelen. Hier kun je kiezen uit een standaard gevecht of bijvoorbeeld een potje King of the Hill, waarbij je om beurten een poging mag doen om de beste speler te verslaan. Lukt dit, dan ben jij de King en valt iedereen jou aan. Succes.

Na het succes van Mortal Kombat was het voor NeterRealm makkelijk om de karakters te vervangen en de game opnieuw uit te geven. Dit hebben ze gelukkig niet gedaan. Wat werkte is gebleven, wat niet werkte is verdwenen. Injustice: Gods Among Us is een titel geworden waarbij je merkt dat de ontwikkelaar fan is van het bronmateriaal en er met veel respect mee om is gegaan. Met een interessant verhaal, bijzonder veel content en lastige uitdagingen is Injustice jaren te spelen. Het is in ieder geval mijn favoriete fighter van het moment!

Originele post


Leave a Reply