Vaarwel LucasArts

Het hoge woord kwam er afgelopen week ineens uit. Het was te verwachten, maar kwam toch onverwacht. LucasArts sloot de deuren. Disney trok de stekker uit de ontwikkelaar. Een ontwikkelaar die voor velen van ons gelijk staat aan onze jeugd. Met pijn in mijn hart neem ik afscheid van de prachtige ontwikkelstudio.

Lucasfilm Games is in 1982 opgericht door niemand minder dan George Lucas. De man had inmiddels twee Star Wars-films op zijn naam staan en vond het tijd om een eigen gamestudio te openen om met zijn titels aan de slag te kunnen gaan. Wanneer je in de vroege jaren niet in aanraking bent gekomen met de titels van LucasArts (die naam kwam dus later pas), zal je misschien denken dat de studio haar games creëerde met drie maatstaven in het achterhoofd: Star Wars, Star Wars en Star Wars. Maar nee, dit was niet zo. In de vroege jaren werden Star Wars-games hoofdzakelijk door andere bedrijven gemaakt zodat LucasArts zich kon richten op andere, originele games.

Ik wil hier geen opsomming maken met een beschrijving van de diverse games, maar velen van ons zullen toch warme gevoelens krijgen bij titels als The Secret of Monkey Island, Indiana Jones and the Fate of Atlantis, Day of the Tentacle, Sam & Max, Full Throttle, Maniac Mansion, Outlaws en Grim Fandango. Titels die we allemaal wel eens gespeeld hebben toen we ‘klein waren’, of misschien nog steeds af en toe starten. De remakes van Monkey Island staan prominent op mijn Xbox 360 geïnstalleerd. Het zijn deze titels waarmee we LucasArts het liefste herinneren. Betekent dit dan dat er geen goede Star Wars-games gekomen zijn uit de handen van de ontwikkelaar? Nee, er zijn verdomd goede, gelicenseerde games uit de stallen van deze studio gekomen. Ik heb me bijvoorbeeld goed vermaakt met Star Wars Episode I Racer, Dark Forces en The Force Unleashed. Maar ook games die gemaakt zijn met behulp van andere studio’s, zoals Battlefront, Rogue Squadron en Knights of the Old Republic, waren stuk voor stuk pareltjes. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de populaire MMO’s Star Wars Galaxies en Star Wars The Old Republic.

Voordat het lijkt dat we alleen maar aan het orakelen zijn over de studio, moeten we natuurlijk zeggen dat het recente LucasArts niet meer was wat het vroeger was. Nee, sinds de wisseling van het millennium en de drie nieuwe Star Wars films, is de focus bijna geheel op Star Wars komen te liggen. Ik noemde eerder al titels die het goed hebben gedaan, maar daar stonden games als Revenge of the Sith, The Clone Wars: Republic Heroes, Racer Revenge en Super Bombad Racing tegenover. Titels die lang niet goed genoeg waren en de Star Wars-licentie flink door het slijk wisten te halen. LucasArts probeerde af en toe van het bewandelde pad af te wijken met Mercenaries, Fracture en Thrillville: Of the Rails, maar ook deze games deden het stuk voor stuk niet goed genoeg.

Is het dan logisch dat Disney de stekker uit een ontwikkelaar trekt? Ergens kunnen we het wel begrijpen. De kracht van LucasArts, de gloriedagen van het bedrijf, lagen in de jaren tachtig en negentig. Die periode lijkt afgesloten te zijn. Financieel bleef het bedrijf genoeg verdienen, maar de kwaliteit van de games lag niet meer zo hoog als ooit het geval was. Disney heeft Lucasfilm, LucasArts en al die andere bedrijven van George Lucas overgekocht, dus het is hun goed recht om de studio te sluiten wanneer ze een andere kant op willen gaan. Maar toch, er knaagt iets bij mij. Iets in mijn achterhoofd blijft maar schreeuwen. Schreeuwen om het feit dat Disney hier niet goed aan heeft gedaan. Waarom niet? Star Wars 1313.

Sinds de aankondiging van deze game leek het bedrijf weer te leven. En niet alleen dat, het bedrijf leek weer vooraan te staan in de gamesindustrie. Alle ogen waren gericht op LucasArts. Ook vanuit mij. Op de laatste Gamescom kreeg ik een presentatie van deze game en mijn mond viel open. Grafische pracht zoals je het nog nooit gezien had, vloeiende gameplay en een duistere, volwassen sfeer. Dit is wat de Star Wars-fan wil spelen. Nee, dit is wat de gemiddelde gamer wil spelen! Dit lijkt de game te zijn waar we al die jaren op hebben zitten wachten. LucasArts deed de ontwikkeling, ILM, de special effects-studio van George Lucas, hielp mee om de visuele pracht naar voren te halen en Skywalker Sound werkte met THX samen (weer twee bedrijven van George Lucas) om een audio-belevenis te geven waar je u tegen zegt. Het moest een nieuwe kant gaan worden van Star Wars, eentje die we niet eerder gezien hadden. Eentje die we waarschijnlijk ook niet meer te zien gaan krijgen. Disney heeft de ontwikkeling stopgezet.

Terwijl ik dit schrijf denk ik terug aan het oude LucasArts. A pirate I was meant to be! Trim the sails and roam the sea! Ik vraag me af hoe het verder gaat met de games rondom Star Wars, de andere licenties en of we ooit nog een nieuwe game krijgen in de geest van deze studio, uit de handen van een andere ontwikkelaar. Het sluiten van LucasArts is misschien financieel gezien een goede zet geweest voor Disney, maar het bedrijf heeft hier vele harten mee gebroken. Onze gedachten gaan uit naar al de ontslagen ontwikkelaars. Moge de kracht met jullie zijn en bedankt. Heel erg bedankt. We zullen jullie niet vergeten.

Originele post


Leave a Reply