[review] The Walking Dead Episode I: A New Day

[review] The Walking Dead Episode I: A New Day

Na de succesvolle reeks comics van Robert Kirkman en de goedlopende TV-serie is het nu aan Telltale om The Walking Dead als game te brengen. Wat zou er gebeuren als op een dag iedereen om je heen dood neervalt maar niet dood blijft? Hoe ga je overleven in een wereld waarin elke stap je laatste kan zijn?

Diegene die de reviews van Telltale Games vorige episodische game, Jurassic Park, hebben gelezen, weten dat ik totaal niet tevreden was met hoe ze met die franchise om zijn gegaan. Het oogde misschien zoals de films waarmee we allen zijn opgegroeid, maar de sfeer was totaal niet dat wat het had moeten zijn. Het was om die reden dat ik ook bang was voor The Walking Dead. De comics lees ik met veel plezier en ook de serie is hier in goede aarde ontvangen. De hoop was dat Telltale niet nog één van mijn favorieten om zeep zou gaan helpen. Gelukkig, dat hebben ze niet gedaan. Sterker nog, ik durf hier te beweren dat The Walking Dead Episode I: A New Day het beste is dat ik tot op heden van de ontwikkelaar heb mogen spelen!

A New Day start op het moment dat jij, Lee Everett, getransporteerd wordt naar een gevangenis. Vanuit de politiewagen zie je hoe vele andere wagens en heli’s naar de grote stad achter je gaan. Wat er aan de hand is, is je onbekend. Een praatje met je chauffeur welke wil weten of je de moord waarvoor je vast gaat zitten wel of niet gepleegd hebt, loopt echter anders af dan Lee zou vermoeden op het moment dat hij instapte. De wagen slaat van de weg wanneer de agent per ongeluk iemand omver rijdt. Wanneer je wakker wordt na een flinke tijd bewusteloos te zijn geweest, ligt diezelfde agent dood naast de wagen. Je weet uit de auto te komen maar gaat kapot van de pijn in je been. Het ongeluk heeft je letsel gegeven en je halve been ligt open. Het is hier dat de agent niet dood blijkt te zijn maar zichzelf omdraait om te eten. Op het menu sta jij.

Het verhaal van Lee start op het moment dat de wereld ten einde komt. Telltale geeft je als speler niet opnieuw het verhaal van de comic en ook de serie wordt niet gebruikt. Wat de ontwikkelaar op een slimme manier heeft gedaan, is het vertellen van een eigen verhaal dat parallel loopt aan het originele verhaal dat we kennen. Robert Kirkman, de bedenker van de serie, heeft hier de nodige inbreng in gehad en dat is te merken. Omdat Lee’s verhaal samenloopt met dat wat we kennen, kan je zomaar een bekend personage tegenkomen voordat die zich bij de groep overlevenden uit de comic en de serie schaart. Het nieuwe verhaal is echter wel jouw verhaal. Tussen de actiescènes door ben je vooral bezig met het praten met de groep mensen om je heen en het nemen van (lastige) besluiten. Elk besluit heeft zijn gevolgen.

In eerdere Telltale games kon je ook besluiten nemen. In Back to the Future ging je alle opties af totdat je tevreden was met de uitkomst en daar ging je op verder. In The Walking Dead is dit principe compleet afwezig. Onder tijdsdruk moet jij kiezen wat jouw reactie op een personage of gebeurtenis is. Deze reactie is belangrijk en zal je voor de rest van de game achtervolgen. Er is geen mogelijkheid om het opnieuw te doen, jouw keuze is jouw keuze. Karakters om je heen onthouden wat je als antwoorden geeft, hoe je met de situatie omspringt. Toekomstige gebeurtenissen zullen zich hier door gaan vormen. En niet alleen in deze episode, ook in de vier vervolgen. Wat gaat er gebeuren met de groep overlevenden om je heen in episode 3, wanneer je vanaf episode 1 tegen ze hebt staan liegen?

Niet alleen is het interessant om te zien hoe de game zich steeds opnieuw aanpast aan jou, ook is het een mooi gegeven om de episodes meerdere keren te spelen. Zo zul je in de eerste episode twee keer een moment hebben waarop je moet kiezen tussen twee verschillende karakters. Eén zal sterven, één zal leven. De uitkomst van jouw keuze zal gevolgen hebben in de loop van alle episodes. Zo wist ik tijdens mijn eerste keuzemoment te kiezen voor het redden van een jong kind zodat zijn ouders later mij het leven konden redden. Wel moest ik hierdoor weg van een zeer herkenbare boerderij. Als ik het kind had laten sterven en de ander van de zombieplaag had weten te redden, dan zou de vader me later in het verhaal niet bijstaan op een moeilijk moment, maar was ik misschien nog wel wat veiliger van de boerderij gegaan. De gevolgen zijn groots.

Het verhaal van Lee is hierdoor wat jij er van maakt. Mijn Lee is een vreedzame man die al snel op een klein meisje moet passen. Haar ouders zijn ver weg (en waarschijnlijk dood) dus zorgt mijn Lee ervoor dat het meisje niets slechts overkomt. Een andere speler kan een totale lul uithangen en het meisje van acht op de feiten wijzen dat haar ouders gruwelijk om het leven zijn gekomen en ze alleen is. Niet mijn Lee, en dat is de kracht van de game. Omdat het jouw verhaal is schep je een band met het karakter. De overlevenden om je heen krijgen een plekje bij je en elke keuze tussen leven en dood is een zware. Je wilt iedereen in leven houden, maar weet dat dit niet kan. De krachtige manier waarop de karakters in zijn gesproken voegt hier alleen aan toe. Ik probeerde een tweede ronde te spelen en het meisje, Clementine, van me af te houden. Ik wilde geen band met haar, maar het lukte niet. Een mooi voorbeeld van hoe goed deze game in elkaar zit.

Naast de emotionele reis die je mee gaat maken, is het natuurlijk ook zaak om de vele zombies van je af te houden. Door de nieuwe manier van besturen loop je met Lee door de omgevingen terwijl je met een pookje op je controller (of muis op je pc/mac) stuurt naar het object dat je wilt gebruiken. Omgevingen zitten vol met te gebruiken voorwerpen, sommige zijn zelfs voor heel andere doeleinden dan je aanvankelijk zou denken. Zo is er een scene waarbij je, ongezien, een groepje Walkers (zombies) af moet maken. Een pistool trekt te veel aandacht, een schroevendraaier is echter geruisloos wanneer je daarmee een oogkas doorboort. Let wel, The Walking Dead is geen pure actiegame. Hoewel er flink wat gebeurt, is het vooral een game die jou als speler een emotionele reis wil laten ervaren door het vertellen van een verhaal. Het verhaal van Lee, het verhaal dat jij hem mee laat maken. Het maakt de game daardoor stukken interessanter en de momenten die je tegenkomt (help je een gebeten vrouw met zelfmoord plegen of laat je haar achter?) laten daardoor meer indruk achter.

Wat is The Walking Dead zonder grafisch geweld? Geen idee, maar het is niet wat we willen. Het is daarom maar goed dat Telltale zich op dit gebied niet in heeft gehouden. De moorden op de Walkers worden gruwelijk en bloederig in beeld gebracht. Dit is niet een game voor alle leeftijden. De game oogt exact zoals de comic. Dikke, zwarte lijnen om de karakters, krassen in het gezicht en penstrepen als baard. Dat de ontwikkelaar dicht bij het bronmateriaal wilde blijven, ook al vertellen ze een eigen verhaal, is meteen duidelijk. Natuurlijk heeft de game op punten rare momenten (oh, er moeten baterijen in een radio voordat er geluid uit kan komen? Dat wist ik niet!), loopt het niet altijd op dezelfde framerate (iets wat Telltale maar niet lijkt te lukken) en qua puzzels is dit geen game voor de doorgewinterde adventure speler. Nee, dit is The Walking Dead op een manier die de comic eer aan doet.

The Walking Dead Episode I: A New Day wist mij van voor tot achter bezig te houden. Meteen trok het verhaal zich naar me toe om me pas twee en een half uur later los te laten. Wat volgde was een dynamische trailer voor episode 2, een trailer waarin meteen mijn keuzes verwerkt waren. “Next time on The Walking Dead” knalde door mijn speakers. Volgende maand verschijnt deze nieuwe aflevering, een aflevering waar ik, na het spelen van deze, niet meer op wil wachten. Telltale, Jurassic Park is je hierbij vergeven.

Originele post


3 Comments

  1. Ja Bas volledig met je eens ik zit er helemaal in en kan niet wachten op Episode 2!

    Reply
    • Nice, die zit er al redelijk aan te komen lijkt me ^^

      Reply
      • Ja gelukkig wel! Wat ik ook wel gaaf vond was dat je op het eind kon zien welke keuzes andere spelers hadden gemaakt.

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Lost Password